Beräkna sannolikheten på Stryktipset och Svenska Spels andra poolspel

Det finns 1 594 323 (3^13) möjliga utfall (rader) på Stryktipset och Europatipset. Sannolikheten för vart och ett av dessa varierar stort beroende på vilka tecken det innehåller.

Nedan går vi igenom hur StolpeUt beräknar detta.

Ett teckens sannolikhet

Till att börja med så måste du ha en uppfattning av sannolikheten för varje tecken i alla matcher.
Du kanske har din egen värdering av detta, utgår från streckprocent eller ett spelbolags odds etc.
På StolpeUt så använder vi Svenska Spels odds på följande vis.

Ex: En match har oddsen 2.23x/4.05x/2.93x
Beräkna först den implicerade sannolikheten för alla teckem: 1 / oddset.
Detta ger: 0.4484/0.2469/0.3413
Summan av dessa (1,0366) blir större än 1, alltså över 100%.
Anledningen till det är spelbolagets marginal (rake). De vill så klart tjäna en slant och sätter därför odds som gör att de går plus i längden.
Dela sedan varje teckens sannolikhet med summan av sannolikheterna så får du fram en uppskattning av vad sannolikheten skulle vara utan pålagd marginal.
Detta ger: 0.4326/0.2382/0.3292

Här nedan finns en kalkylator där du kan ange odds och få fram justerad sannolikhet och odds.

Odds
Sannolikhet
Justerad sannolikhet
Justerat odds
Hemma
0.4484
0.4326
2.31x
Oavgjort
0.2469
0.2382
4.2x
Borta
0.3413
0.3292
3.04x
Marginal
3.66%

Ett systems sannolikhet

Nu när du har sannolikheten för varje tecken i alla matcher så kan du beräkna sannolikheten för hela ditt system.

För matematiska system (M-system) så börjar du med att för varje match summera sannolikheten för alla tecken som är med i systemet. Dessa 13 sannolikheter multiplicerar du sedan med varandra för att få ut den totala sannolikheten.

För system med enkelrader (E-system) behöver du gå igenom rad för rad och multiplicera sannolikheten för varje tecken i raden. Sedan summerar du dessa sannolikheter för att få systemets totala sannolikhet. Du måste ta bort eventuella dubletter av rader i systemet innan för att detta ska blir korrekt.

Sannolikheten för 10-12 rätt

Att beräkna sannolikheten för övriga vinstpooler är mer komplext då antalet möjliga utfall som sätter en rad i en given pool växer snabbt.
För en enskild rad så finns det 26 variationer som ger 12 rätt. Två möjliga sätt att ha fel på var och en av de 13 matcherna.
För 11 och 10 rätt ska 2 resp. 3 matcher ha fel tecken. Dessa går att välja ut på 78 resp. 286 sätt (se wiki:Binomialkoefficient för beräkning av detta).
Eftersom en enskild match kan vara fel på två sätt så ger 11 rätt 2*2*78=312 rader och 10 rätt 2*2*2*286=2288 rader.

Kontroll bör ske så att dessa rader inte redan är en del av systemets rader (ger 13 rätt) eller exempelvis bland de rader som genererar 12 rätt när 11-rätt raderna ska sammanställas.
När dessa rader är sammanställda så kan sannolikheten för alla rader i resp. pool summeras.

Hur nära var du 13 rätt?

Var det bara något litet mål som krävdes för 13 rätt? På StolpeUt kan du se hur nära det var.
Gå bara till startsidan, klicka i ditt M-system eller ladda upp din systemfil och se händelseutvecklingen i efterhand.

Sannolikheten för andra spelformer

Topptipset och Powerplay fungerar på precis samma sätt som Stryktipset och Europatipset när det gäller aspekterna som beskrivs här ovan. Du kan alltså göra precis samma beräkningar där.

Bomben är annorlunda eftersom slutresultat tippas istället för tecken men grundlogiken går dock att återanvända.
Ha i åtanke att X mål för hemmalaget är olika sannolikt beroende på hur många mål bortalaget gör.
T.ex. är lika-resultat överrepresenterade i många idrotter. 1-1 kan vara mer sannolikt än att båda lagen gör 1 mål om man skulle se dem som två oberoende variabler.
Av den anledningen rekommenderas att beräkna sannolikhet för givna resultat istället för sannolikhet för hur många mål som enskilda lag kan tänkas göra.